Art of the Day

Empty now

Thursday, June 3, 2010

مصاحبه کیارستمی


مصاحبه کیارستمی با صدای آمریکا حول فیلم جدیدش " کپی برابر اصل" حاوی نکات بسیار جالبی بود، که بالاخره امروز با خوندن این مقاله در سایت مردمک با عنوان "دامن ما و معراج کیارستمی " که او را نقد کرده بود، وسوسه ام کرد تا متن آن را اینجا بنویسم

کیارستمی در پاسخ به سوالی که پرسیده بود : آیا در این کارت نوعی بدبینی به رابطه، که نمونه اش در زندگی خودت به خاطر طلاق اتفاق افتاد، دیده میشه؟
میگه : من اسمش رو واقع بینی میذارم. چرا که تا به اینجا رسیده کار من که بدانم که هیچ چیزی در مورد زن ها نمیدانم. و هیچ تلاشی برای فهم زن جواب نمیده! راه حال نهایی به نظر من، در این است که تو دوست بداری بدون اینکه بفهمی. چیزی که مشکل امروز بین زن و مرد هست،عدم تفاهم بین زن و مرد هست، برای اینکه دنیای مشترکی نیست و دنیای کاملا متفاوتی داریم. شاید علت در اختلافات هورمونی باشه، شاید در مسولیت های اجتمایی. همون طور که میدونی، علایق مردها بیش از اندازه به شغلشونه
خانم مصاحبه کننده ناگهان میپرسه که "خوب زن ها هم همین طور!"
کیارستمی میگه: نه، در انها استثناست. قاعده نیست. اگه دلشون نخواد کار کنن، با افتخار میگن ما یه مدتی میخوایم پامون رو بزاریم سینه دیوار، و زنانگی کنیم! و نمیخوایم کار کنیم. در حالی که مرد وابستگیش به کار مثل نفس کشیدنه، اختیاری نیست. حقوقی برای مردی که بخواد کار نکنه در جهان در نظر گرفته نشده! ولی کار برای زن اختیاریه و این زیباست. و هیچ نوع نگرش عصبی، شرقی یا منفی راجه به زن ندارم. زن حتا برای کار مرد هم انگیزه است. با تو قبول میکنم یا توافق میکنم اگه فکر بکنی که آقایون هم مثل خانوما احساساتشون لطیفه و قابلیت عشق ورزیدن دارن

خانم مصاحبه کننده میپرسه که " زن نقش فیلم برای من در دو جا عجیب بود. یکی اینکه اسم نداشت کاراکتر این زن. دیگه اینکه در جایی خانم پیری بهش میگه که همین قدر خوشحال باش که شوهر داری، بالاخره! این جمله برای من عجیب بود!" س
کیارستمی جواب میده: این جمله برای هر خانومی میتونه عجیب باشه، به خصوص وقتی خودش شوهر داشته باشه
ازدواج برای خانومها امری حیاتی هست. حالا اگه میخوان خانم ها دشمنمون هم بشن اشکالی نداره، دیگه آخر کارمون هست
من این جمله رو با یه خانم روانکاو فرانسوی چک کردم، و به من گفت که هر جمله ای رو میخوای عوض کنی، ان رو عوض نکن
...
ادامه گفتگو در مورد مسایل جزیی دیگه فیلم بود مثل موضع سیاسی او یا اینکه چرا بازیگر های مرد فیلمهایش مثل خودش انقد یخ هستند؟

تنها در مورد نقد نویسنده منتقد این را بگویم از همه بامزه تر به نظرم آنجایی بود که نوشته

ما زنان به چه زبانی باید بگوییم اگر نخواهیم مرد از دامانمان به معراج برود؟ و اگر نخواهیم که نتیجه کار خوب آن‌ها از ما نشئت بگیرد چه باید کنیم؟! س

لینکهای اول و دوم متعلق به این مصاحبه و مصاحبه با جولیت بینوش هست



1 comment:

Seyed said...

Haji unja ke kiyarostami raje' be MAHDOODIYAT harf mizane kheili jalebe.
Hesse ajibi behem dast dad.